تراه قريبا امله، قليلا زلله، خاشعا قلبه.
و از ديگر صفات متقي اينکه او را کوتاه آرزو، کم لغزش و خاشع ميبيني.
متقي، دل به آرزوهاي دور و دراز نميسپارد تا مبادا در گرداب غفلت فروشود و پايش بر لغزشگاه خطا بلرزد و از خضوع و خشوع قلبش کاسته گردد.
اشارت:
خداوند- جل و علا- در صفت اهل دنيا به پيامبر خاتمش ميفرمايد:
[ صفحه 238]
کسلان عن الطاعه، شجاع عند المعصيه، امله بعيد و اجله قريب [1] .
هنگام اطاعت خدا کسل است و هنگام نافرماني او شجاع و قهرمان. آرزويش دور و دراز است و مرگش نزديک!
حضرت رسول اکرم- صلي الله عليه و آله و سلم- در وصايايش به ابنمسعود ميفرمايد: فمن شرح الله صدره للاسلام فهو علي نور من ربه. فان النور اذا وقع في القلب انشرح و انفسح.
هر که را خداوند براي پذيرش اسلام شرح صدر عنايت کند، بر نوري الهي باشد که نور چون در دل افتد، پيوسته گسترش و وسعت گيرد.
سئوال ميکند که يا رسولالله آيا اين را علامتي است؟
حضرت پاسخ ميفرمايد: نعم، التجافي عن دار الغرور و الانابه الي دار الخلود و الاستعداد للموت قبل نزوله.
فمن زهد في الدنيا قصر امله فيها و ترکه لاهلها. [2] .
بلي، پشت کردن به دنياي فريبنده و روي آوردن به جهان ابدي و پاينده و آمادگي از پيش، براي مرگ شتابنده. آنکه در دنيا زهد ورزد آرزوهايش کوتاه ميگردد و دنيا را به اهلش واميگذارد.
مولا علي- سلام الله عليه- ميفرمايد: انک لن تبلغ املک و لن تعدوا اجلک فاتق الله و اجمل في الطلب [3] .
بيشک توي آدمي، به آرزوها نميرسي و از مرگ نيز راه گريز نداري، پس تقوي پيشه کن و کم بخواه.
[ صفحه 239]
و هم او ميفرمايد: من جري في عنان امله عثر باجله [4] .
هر که مهار آرزوهايش را رها کند، مرگ او را ميلغزاند.
پيامبر اکرم- صلي الله عليه و آله و سلم- به ابوذر ميفرمايد: اتحب ان تدخل الجنه؟
دوست داري بهشت بروي؟
ابوذر عرض ميکند: نعم فداک ابي
بلي، پدرم به فدايت!
پيامبر ميفرمايد: فاقصر من الامل و اجعل الموت نصب عينيک و استح من الله حق الحياء [5] .
آرزوهايت را کم کن و مرگ را در پيش رو قرار ده و از خدا آنچنان که بايد و شايد شرم داشته باش.
حضرت امام علي عليهالسلام ميفرمايد: ما لکم توملون ما لا تدرکونه و تجمعون ما لا تاکلونه و تبنون ما لا تسکنونه [6] .
چهتان است که آرزو ميکنيد آنچه را که به آن نميرسيد، و فراهم ميآوريد آنچه را که نميخوريد و بنا ميکنيد آنچه را که در آن ساکن نميگرديد؟
غزالي در شرح آنچه غفلت و طول امل با آدمي ميکند، چنين ميگويد:
«آدمي زندگاني دراز در دل خويش صورت کرده است از دو سبب: يکي جهل و يکي دوستي دنيا. اما دوستي دنيا چون غالب شد، مرگ
[ صفحه 240]
دوستي وي را از وي بستاند.
وي را دشمن دارد و موافق وي نبود و آدمي هر چه موافق وي نباشد از خويش دور مياندازد و خويشتن را عشوه ميدهد و همه در دل خويش آن صورت کند که بر وفق آرزوي وي بود. پس هميشه زندگاني و مال و فرزند و اسباب دنيا با خيال خود تقدير ميکند که برجاي باشد و مرگ را که مخالفت آرزوي ويست فراموش کند، اگر وقتي به خاطر وي درآيد تسويف کند و گويد: اي مرد! روزگار در پيش است، کار مرگ بتوان ساخت. چون بزرگ بباشد، گويد اي مرد صبر کن تا پيري. چون پير شود گويد چندان که عمارت اين خانه تمام شود و اين فرزند را جهاز سازي و دل از وي فارغ کني و اين ضياع را آب بيرون کني تا دل از قوت فارغ شود تا لذت عبادت يابي و اين دشمن را که شماتت کرده است مالش دهي و همچنين تاخير ميکند تا فارغ شود و از هر شغلي ده شغل ديگر نيز تولد کند و آن ابله نداند که از دنيا هرگز فراغت نبود الا به ترک وي و پندارد که وقتي فارغ خواهد شد. و همچنين هر روز تاخير ميکند تا ناگاه مرگ در رسد و حسرت بماند و از اين است که بيشتر فرياد اهل دوزخ از تسويف است.»... [7] .
و حضرت رسول اکرم- صلي الله عليه و آله و سلم- ميفرمايد: اياک و التسويف بعملک، فانک بيومک و لست بما بعده... [8] .
بپرهيز از امروز و فردا کردن در عمل (به اميد عمل فردا مباش، هر چه ميتوان کرد امروز بايد کرد) که تو مال امروزي و فردا مال تو نيست.
حذيفه ميگويد: هيچ روز نيست که نه بامداد منادي ميکند که: اي
[ صفحه 241]
مردمان الرحيل! الرحيل!
حضرت امام علي عليهالسلام ميفرمايد: الامل کالسراب يغر من رآه و يخلف من رجاه [9] .
آرزو به سراب ميماند، ميفريبد هر که را که بدان مينگرد و خلف وعده ميکند با هر که به او دل ميبندد.
و هم او- سلام الله عليه- فرياد برميدارد که:
قد ذهب عن قلوبکم صدق الاجل و غلبکم غرور الامل [10] .
به يقين از دلهاي شما ياد مرگ رفته است و جاي آن فريب آرزوها نشسته است.
[ صفحه 245]
|