في الزلازل و قور و في المکاره صبور و في الرخاء شکور
در سختيها و تکانها باوقار است و بردبار و در ناملايمات و ناگواريها، شکيبا و تابدار و در آسايش و خوشيها، شاکر و سپاسگزار.
کوه استوار استقامت او را زلزلهي هيچ حادثهاي نميتواند از جاي بجنباند و نخل محکم صبر او را هيچ طوفان حادثهاي نميتواند خم کند يا بشکند.
و هيچ نسيم آرامش و آسايشي نميتواند او را به خواب غفلت و ناسپاسي بکشاند.
اشارت:
جبرئيل نزد پيامبر اکرم- صلي الله عليه و آله و سلم- آمده و عرض کرد: خداوند تبارک و تعالي مرا با هديهاي نزد تو فرستاده است که پيش از تو به
[ صفحه 290]
کسي چنين هديهاي عطا نفرموده است.
رسول خدا فرمود: آن هديه چيست؟
گفت: الصبر و احسن منه.
صبر و نيکوتر از صبر...
حضرت فرمود: فما تفسير الصبر؟ تفسير صبر چيست؟
جبرئيل گفت: تصبر في الضراء کما تصبر في السراء و في الفاقه کما تصبر في الغني و في البلاء کما تصبر في العافيه فلا يشکوا حاله عند الخلق بما يصيب من البلاء. [1] .
صبر کردن در سختيها چونانکه در خوشيها و در تهيدستي و فقر همچنانکه در توانگري و غني و در بلا چنانکه در عافيت. و نيز شکايت نکردن به مخلوقات در آنچه از بلا و گرفتاري ميرسد.
ابيبصير از امام صادق- عليهالسلام- نقل ميکند که فرمود: ان الحر حر علي جميع احواله ان نابته نائبه صبر لها و ان تداکت عليه المصائب لم تکسره و ان اسر و قهر و استبدل باليسر عسرا. کما کان يوسف الصديق الامين صلوات الله عليه لم يضرر حريته ان استعبد و قهر و اسر و لم تضرره ظلمه الجب و وحشته و ما ناله ان من الله عليه فجعل الجبار الاتي له عبدا بعد اذ کان له مالکا فارسله و رحم به امه و کذلک الصبر يعقب خيرا فاصبروا و وطنوا انفسکم علي الصبر توجروا. [2] .
به راستي آزاده در هر حال آزاده است. اگر گرفتاري برايش رخ دهد در برابر آن صبر کند و اگر مصائب بر او هجوم آوردند او را نشکنند و اگر چه
[ صفحه 291]
اسير شود و مقهور گردد و به جاي رفاه او سختي فرارسد. چنانچه يوسف صديق امين صلوات الله عليه چنين بود:
اينکه او را به بندگي گرفتند و اسير و مقهور شد آزاديش را لکهدار نکرد و تاريکي چاه و هراس آن به او زياني نرسانيد تا اينکه خدا بر او منت نهاد و آن جبار سرکش را بندهي او ساخت پس از آنکه مالک او بود.
خدا او را رسول خود نمود و به وسيلهي او به امتي رحم کرد.
و چنين است که صبر، خير به دنبال دارد. شما هم صبر کنيد و دل به صبر دهيد تا اجر ببريد.
حضرت امام علي- عليهالسلام- ميفرمايد: اذا فاجاک البلاء فتحصن بالصبر و الاستظهار. [3] .
هر گاه بلاي ناگهاني به تو رسيد، به شکيبايي و استظهار پناه ببر و پشت به صبر و استقامت گرم کن.
و هم او ميفرمايد: تجلبب الصبر و اليقين فانهما نعم العده في الرخاء و الشده. [4] .
صبر و يقين را پيراهن خود کن که آن دو بهترين وسيلهاند در فراخي و سختي.
خداوند جل و علي در شرح احوال اهل دنيا به پيامبر ميفرمايد: و ان اهل الدنيا لا يشکرون عند الرخاء و لا يصبرون عند البلاء. [5] .
اهل دنيا آنانند که در خوشي و آسايش سپاس نميگزارند و در بلا و سختي صبر نميکنند.
[ صفحه 292]
حضرت امام علي- عليهالسلام- به عبدالله بن عباس در تعزيت مرگ نوزادش فرمود: لمصيبه في غيرک لک اجرها احب الي من مصيبه فيک لغيرک ثوابها، فکان لک الاجر لابک، و حسن لک العزاء لا عنک. و عوضک الله مثل الذي عوضه منک. [6] .
مصيبت ديگري که تو اجرش را ببري، نزد من دوستتر است از مصيبت شخص خودت که ثوابش را ديگري ببرد. اجر از آن تو باد نه به خاطر تو باد و عزا به تو نيکو باد نه از تو. و خدا به تو عوض او را بدهد چونانکه او را عوض از تو داده است.
وهب بن منبه ميگويد: البلاء للمومن کالشکال للدابه و العقال للابل. [7] .
بلا براي مومن مانند کلافه و زانوبند است از براي استر و شتر.
حضرت علي عليهالسلام ميفرمايد: ان صبرت ادرکت بصبرک منازل الابرار و ان جزعت اوردک جزعک عذاب النار. [8] .
اگر صبر کني با صبرت به مقام ابرار ميرسي و اگر جزع و فزع کني با آن به آتش و نار ميرسي.
محمد غزالي در شرح عقبه چهارم ميگويد: اين سراي، سراي محنت و بلاست، هر که در اين سراي باشد، البته در بلا باشد به سختيها و مصيبتها ممتحن گردد و مصيبت به انواع باشد:
در اهل و قرابات و اخوان و اصحاب و احباب به موت و فقدان و غيبت و فراق، و در نفس به انواع بيماريها و دردها و فکرها، و در عرض به
[ صفحه 293]
مخالفت و مجادلت و مقاتلت و مشاتمت و تعبيت و غيبت و افترا مردمان با او و در مال به ذهاب و زوال.
و هر يک از اين مصيبتها حرقتي و لذعي جداگانه باشد و به صبر احتياج باشد و الا جزع و تاسف بر آن از عبادت بازدارد و فراغت از جهت آن زائل گرداند.
(و) طالب آخرت را بلا و محنت بيشتر باشد و هر که را به حضرت عزت قربي باشد، مصائب بر او در دنيا بيشتر باشد و بلا و محنت سختتر. [9] .
امام صادق- عليهالسلام- ميفرمايد: الصبر يظهر ما في بواطن العباد من النور و الصفاء و الجزع يظهر ما في بواطنهم من الظلمه و الوحشه. [10] .
صبر ظاهر ميکند آنچه در باطن آدمي است از نور و صفا و جزع ظاهر ميکند آنچه در باطن وي است از ظلمت و وحشت.
و حضرت امام علي- عليهالسلام- ميفرمايد: الصبر احسن حلل الايمان و اشرف خلائق الانسان. [11] .
صبر بهترين جامههاي ايمان است و برترين خويهاي آدمي.
[ صفحه 297]
|