لا يضيع ما استحفظ و لا ينسي ما ذکر آنچه بدو سپارند تباه نمي‏گرداند و آنچه به يادش آورند فراموش نمي‏کند. اشارت: خداوند تبارک و تعالي در قرآن مي‏فرمايد: ان الله يامرکم ان تودوا الامانات الي اهلها و اذا حکمتم بين الناس ان تحکموا بالعدل. [1] . خداوند به شما فرمان مي‏دهد که امانات را به اهلشان بازگردانيد و اگر داوري کرديد، در ميان مردم به عدل حکم کنيد. و هم او- جل و علي- از صفات مومنين رستگار، راستي و درستي در [ صفحه 306] امانت و عهد را تبيين مي‏فرمايد: و الذين هم لاماناتهم و عهدهم راعون. [2] . و آنانکه در امانات و عهدهايشان رعايت کننده‏اند. حضرت امام علي- سلام الله عليه- امانتداري را راس اسلام مي‏داند: راس الاسلام الامانه. [3] . و آن را که فاقد راستي و درستي در امانت است، فاقد ايمان تلقي مي‏فرمايد: لا ايمان لمن لا امانه له. [4] . تا آنجا که نقطه‏ي اوج ايمان را صداقت و درستي در امانت بيان مي‏فرمايد: افضل الايمان الامانه. [5] . هم او- سلام الله عليه- در وصاياي خويش به کميل بن زياد نخعي مي‏فرمايد: يا کميل! افهم و اعلم انا لا نرخص في ترک اداء الامانه لاحد من الخلق فمن روي عني في ذلک رخصه فقد ابطل و اثم و جزاوه النار بما کذب. اقسم لسمعت رسول‏الله صلي الله عليه و آله يقول لي قبل وفاته بساعه مرارا ثلاثا: يا اباالحسن اد الامانه الي البر و الفاجر فيما جل و قل حتي الخيط و المخيط. [6] . اي کميل! بفهم و بدان که هيچ کس را در نپرداختن امانت، رخصتي نيست. هر که از ما در اين باره، رخصتي روايت کند بيهوده گفته و گناه کرده [ صفحه 307] و سزاي دروغش دوزخ است. سوگند مي‏خورم که رسول خدا ساعتي پيش از مرگ سه بار به من فرمود: اي اباالحسن! امانت را به نيکوکار و تبهکار رد کن، بيش باشد يا کم، تا نخ و سوزن. از امام صادق عليه‏السلام روايت شده که: لا تغتروا بصلاتهم و لا بصيامهم، فان الرجل ربما لهج بالصلوه و الصوم حتي لو ترکه استوحش و لکن اختبروهم عند صدق الحديث و اداء الامانه. [7] . فريب نماز خواندن و روزه گرفتن آنها را نخوريد، زيرا بسا که مرد انس گيرد به نماز و روزه تا آنجا که اگر آن را وانهد به هراس افتد، ولي آنها را بيازماييد به راستگويي و امانت‏پردازي. از حضرت رسول- صلي الله عليه و آله- نقل است که: من خان امانه في الدنيا و لم يردها الي اهلها ثم ادرکه الموت مات علي غير ملتي و يلقي الله و هو عليه غضبان. [8] . هر که در دنيا به امانتي خيانت کند و آن را به صاحبش بازنگرداند و بميرد، به غير ملت اسلام مرده است و خدا را خشمگين ملاقات مي‏کند. آنچه حائز اهميت و شايسته‏ي بذل توجه است، اين است که مقصود از امانتداري و حفظ نگاه داشتنيها تنها امانت مالي و مادي نيست، بلکه حفظ اسرار و رازهاي ديگران به مراتب از حفظ امانتهاي مادي، اساسي‏تر و حياتي‏تر است. امام صادق عليه‏السلام مي‏فرمايد: من اذاع علينا شيئا من امرنا فهو [ صفحه 308] کمن قتلنا عمدا و لم يقتلنا خطاء. [9] . هر که سري از ما فاش کند چون کسي باشد که عمدا و نه به خطا ما را کشته است! حضرت علي- سلام الله عليه- مي‏فرمايد: اذاعه سر آل محمد- صلوات الله عليهم- لا تقبل منها و لا يحتمل احد عليها و ما قالوا فلا تعلم الا مومنا موفقا. [10] . فاش کردن سر آل محمد (ص) قابل جبران و گذشت نيست و از کسي تحمل نمي‏شود و آنچه گويند جز با مومن موفق بازمگو. و هم او مي‏فرمايد: لا تخن من ائتمنک و ان خانک... [11] . به آن که اطمينان مي‏کند به تو، خيانت مکن، هر چند او خود به تو خيانت روا داشته باشد. [ صفحه 311]

[1] سوره‏ي نساء- آيه‏ي 58. [2] سوره‏ي مومنون- آيه‏ي 8. [3] غررالحکم- جلد 4. [4] غررالحکم- جلد 6. [5] غررالحکم- جلد 2. [6] تحف العقول. [7] اصول کافي- جلد 3. [8] مکارم‏الاخلاق. [9] اصول کافي- جلد 4. [10] تحف‏العقول. [11] غررالحکم- جلد 6.