خداي متعال، محمد و آل محمد عليهالسلام را وسايل فيض و رحمت خود قرار داد. پيامبر اکرم صلي الله عليه و سلم فرمود:
نحن الوسيلة الي الله [1] روايتهاي بسياري هم توسل به معصومان را وسيلهي تقرب به خدا و سرعت بخشيدن به استجابت دعا بيان کردهاند، که آنان مقرب درگاه خدا و مطهر رحمت و باب مغفرتند.
شايان ذکر است، معناي توسل اين نيست که حاجتي را از پيامبر يا امام بخواهيم؛ بلکه مراد اين است که آنان را در پيشگاه خداوند واسطه قرار دهيم، که اين خود در واقع توجه به خداوند متعال است. انسان در هر مکان و موقعيتي که باشد ميتواند از روي اخلاص و عارفا بحقهم، با ايجاد ارتباط قلبي، به ساحت مقدس هر يک از معصومان عليهالسلام توسل جويد و بديشان تقرب به خداي تعالي را کسب نمايد. و چنانچه ميسر شود و بتواند، با تحمل رنج سفر به آستان مقدس آنان مشرف شود و قرب جوار يابد و از نزديک در کنار مرقد منورشان عرض ادب کند و خاضعانه در زيارت، آنان را مخاطب سازد و به آنها درود و تحيت بفرستند و از آن بزرگان حاجت بخواهد و در کنار مدفن شريفشان نماز زيارت به جاي آورد، بدون ترديد مشمول توجهات معنوي آنان خواهد شد. در چنين حالتي، زائر در مظان استجابت دعا واقع شده، از امام عليهالسلام حاجت ميگيرد که حرم و بارگاه معصومان محل نزول رحمت الهي و مهبط فرشتگان الهي و همواره محل برآمدن حاجات و شفاي بيماران و پناه دردمندان است، بويژه روضهي منورهي رضوي که پيوسته شيعيان و علاقهمندان به مقام ولايت از شهرهاي دور و نزديک در آن شرف حضور مييابند و حاجت ميگيرند.
[ صفحه 86]
بديهي است، با توجه به فراهم آمدن بعد روحاني و معنوي زيارت و همچنين معرفت به حق امام تنها زيارتي مورد قبول درگاه دوست است که شرايط و آداب آن را داشته باشد.
توبه: نخستين شرط قبولي زيارت، توبه است؛ توبهاي که مايهي آمرزش و بخشش گناهان شده، به تصريح کلام خداي تعالي؛ تمام بديها را به نيکيها تبديل ميکند [2] .
به بياني ديگر، زائر واقعي توبهکنندهاي است که نادم و پشيمان از هر گناه و خطايي، اکنون به امام عليهالسلام روي آورده و به او متوسل شده است و ميداند که ائمهي طاهرين عليهمالسلام وسيله و واسطهي تقرب به خدا و آمرزش گناهان هستند.
بنابراين، انسان در کنار ايمان به خدا و پيامبر و انجام فرايض و توبه از کارهاي بد، ميتواند راه تقرب و نزديکي به ساحت قدس پروردگار را به دست آورد.
|