انگيزههاي متفاوت سير و سفر، نوع سفر را مشخص ميکند. يکي از انواع سفرهاي سودمند از نظر اسلام، سفر پرفيض زيارت است که در اين نوشتار مورد بحث قرار ميگيرد.
[ صفحه 25]
چنين سفري سيري معنوي و بيداري و توجه قلب به سوي خداي متعال است [1] به همين جهت، عنوان «عبادت» را نيز به خود ميگيرد. [2] .
اين گونه سفر ويژهي پاکدلان شيفتهي راه حق است. آنان با هدف دست يافتن به درياي بيکران رحمت الهي، در کنار بارگاه ملکوتي معصومان عليهالسلام معبود خويش را ياد ميکنند، زيرا روح مقدس معصوم وسيله و راهي براي ارتباط معنوي با خداوند متعال است و زائري که در چنين موقعيتي قرار ميگيرد، کلام خدا دربارهاش صادق است که ميفرمايد: الا بذکر الله تطمئن القلوب [3] .
چنين سفري هجرت است؛ نخست هجرتي دروني و آن دوري کردن از چيزهايي است که با ارزشهاي اسلامي منافات دارد و پس از آن، هجرت از مکاني به مکان ديگر و سيري جسماني.
در اين سير و سفر، زائر ضمن مشاهدهي قداست و زيباييهاي الهي، با پيشوايان خود تجديد بيعت ميکند و عهد ميبندد که راهشان را ادامه دهد. بدون شک، چنين سفري بعد تربيتي و تهذيب نفس را نيز در بر داشته، سجاياي اخلاقي را در انسان تقويت مينمايد و حال و هوايي روحاني و روحپرور در او به وجود ميآورد.
از جمله سفرهاي زيارتي - عبادي، زيارت قبر مطهر هشتمين حجت خدا امام علي الرضا عليهالسلام در سرزمين خراسان است. زيارت بارگاهي که امام عليه السلام آن را باغي از باغهاي بهشت معرفي کرده و دربارهاش فرموده است: «هي و الله روضة من رياض الجنة [4] ؛ به خدا سوگند که آن باغي از باغهاي بهشت است».
نخستين شرط موفقيت در سفر زيارتي، آشنا بودن زائر با فرهنگ زيارت و آمادگي براي کي سفر عبادي است. بيشک، زيارت با اين آگاهي و دارا بودن شرط لازم، آثار تربيتي و کمالي را در بر دارد که اگر زائر عارف به حق امام بوده و به شؤون حياتي و مقامات معنوي و موقعيت امام در پيشگاه الهي آگاه باشد و مراسم تشرف به حرم را بداند و هنگام
[ صفحه 26]
حضور در برابر مرقد امام عليهالسلام با خشوع قلب و خضوع تن، با تحولي روحي و اخلاقي بايستد، زيارتش مورد قبول حضرت واقع خواهد شد، زيرا يقين دارد که ائمه اطهار عليهالسلام ما را ميبينند و به سلام ما پاسخ ميدهند و به رفتار و کردار ما آگاهي دارند.
|