حضرت امام رضا عليهالسلام در سفر خود به خراسان، در راه نيشابور به مرو از قدمگاه نيشابور عبور کردند و وارد قريهي سناباد شدند. در بقعهي هاروني، با دست مبارک محلي را نشان دادند و فرمودند: «اينجا محل دفن من است» [1] به نقل تاريخ، دهکدهي سناباد قبل از احداث حرم مطهر و بناهاي اطراف آن، به صورت مکاني سرسبز و باغي دلگشا بوده است.
[ صفحه 32]
در سال 203 ه. ق که امام عليهالسلام در آنجا به شهادت رسيد و در اين مکان به خاک سپرده شد، همچنين بروز معجزات و کرامت پيدرپي از امام عليهالسلام موجب گشت که موافقان و مخالفان نسبت به بارگاه رضوي توجهي خاص معطوف دارند. در قرنهاي مختلف، رجال کشورهاي اسلامي، حکام و امراي خراسان و مردان بااخلاص و علاقهمند به مقام شامخ ولايت و امامت با صرف مبالغي در تجديد عظمت آن کوشيدهاند، ضمن تزيين آن با ايجاد بناها و به جاي گذاشتن آثاري اين مکان شريف را مملو از جلوههاي کهن هنري دوران گذشته نمودهاند.
بدين جهت، از همان قرون اوليهي اسلامي، هنرمندان ايراني اسرار نهفتهي پيشهي ظريف خود را به کار برده، نفايس تاريخي و شاهکارهاي هنريشان را مخلصانه به اين جايگاه رفيع عرضه داشتهاند. تجليات معنوي و جذبهي روحاني مرقد منور امام عليهالسلام در سناباد به گونهاي درآمد که موجب شد همه ساله هزاران نفر زائر از سراسر جهان به اين شهر سفر کنند.
روضهي منوره و تزيين آن، بناهاي تاريخي، مسجد بالا سر، گنبد و گلدستههاي طلايي آراسته به کتيبهها، ايوانهاي طلا، سردرها، طاقنماها، رواقها، صحنها، بستها، مدرسهها، شبستانها، حجرهها و مسجدها، از آثار دورههاي ديلميان، غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان، تيموريان، صفويه، افشار و قاجاريه است. اين بناها در صحنهاي وسيع به يکديگر ارتباط داده، اطراف آنها را با طاقنماهاي دو طبقه و سردرهاي پوشيده از کاشي مينايي احاطه نموده است.
صحنهاي آراسته به سردرها و ايوانهاي بلند آينهسان [2] ، همه حاکي از معتقدات خالص و بيشائبهي دلهاي پرحرارتي است که با ارادت به اين بارگاه مقدس پناه آورده و با به کارگيري آثار هنري خود آن را وسيلهي جلب توجهات و عنايات مقام امامت قرار دادهاند.
حرم مطهر رضوي علاوه بر آثار معماري کهن، به زينت ظاهري غير معماري نيز آراسته شده است.
هداياي بسيار ارزندهاي که حاکمان و ارادتمندان به حضرت با کمال اخلاص به حريم امام عليهالسلام تقديم نمودهاند، جزء تزيينات غير معماري حرم است که به يمن برکت وجود مقدس امام عليهالسلام با وجود هجوم دشمنان و حملهي چپاولگران ازبک و مغول، خللي در بنيان اين
[ صفحه 33]
مکان شريف راه يافته است.
گلولههاي توپ روسهاي تزاري در سال 1330 ه. ق و انفجار بمب به دست منافقان کوردل در عاشوراي سال 1373 ه. ش نيز نتوانست به آن آسيبي برساند بلکه تنها به عنوان نشاني از خونخواري جنايتکاران برجاي مانده و در تاريخ به ثبت رسيده است.
|