فرزند جعدة بن هبيره بعد از فتح نيشابور به طرف کوفه برگشت و جريان را به علي عليهالسلام عرض کرد اميرالمؤمنين عليهالسلام ربيع بن زياد حارثي را به عنوان والي و حاکم به خراسان فرستادند، ربيع بن زياد حارثي يکي از شيعيان و دوستان علي عليهالسلام بود او و برادرانش از کارگذاران آن جناب به شمار ميرفتند.
او و برادرش علاء بن زياد که از طرف اميرالمؤمنين سلام الله عليه بر مردم حکومت ميکردند در حوزه خود با عدل و رأفت عمل مينمودند و رفتار نيکي داشتند و
[ صفحه 15]
داستان برادرش علاء و برادر ديگرش عاصم بن زياد در کتاب مقدس نهجالبلاغه ذکر شده و علاقه آن جناب را به آن برادران نشان ميدهد.
ربيع بين زياد وارد خراسان شد و تا پايان خلافت علي عليهالسلام در خراسان حکومت نمود و منطقه خراسان را با روش درستي اداره کرد و با عدالت و قسط با مردم رفتار نمود و اوضاع و احوال را آرام ساخت و به همگان يکسان نگريست و مساوات را در همه جا به کار بست و به مردم احسان کرد.
ربيع بن زياد به پيروي از مولاي خود اميرالمؤمنين سلام الله عليه براي کسي حق و امتياز قائل نبود و حقوق را مساوي پرداخت ميکرد و جامعه را از عدل و قسط اسلامي بهرهمند ميساخت و دلها را به طرف اسلام جلب نمود و روش حکومت اسلامي را به مردم آموخت.
به طور قاطع بايد گفت نخستين بذر تشيع را در خراسان اين دو حاکم عادل و پرهيزکار افشاندند و دلها را متوجه علي عليهالسلام کردند و مردم خراسان دريافتند که علي عليهالسلام با ديگران فرق دارد زيرا حاکمان و واليان و کارگذاران او با کارگذاران سابق فرق داشتند.
واليان اميرالمؤمنين خوي عربيت نداشتند و آنها براي عرب برتري قائل نبودند و آنها را بر عجم و غير عرب فضيلت نميدادند. آنها مانند واليان ديگر نبودند که تبعيض قائل شوند و ديانت و تقوي را تنها ملاک برتري ميدانستند و مساوات را در بين مسلمانان برقرار ميکردند و با غير مسلمان هم محبت داشتند.
مردم ايران در زمان حکومت علي عليهالسلام عدالت و قسط آن حضرت را مشاهده کردند و روش حکومت آن جناب را دريافتند از اين رو به وي و خاندان گراميش علاقمند شدند، ايرانيان مسلمان حقيقت اسلام را در علي و اولاد او عليهمالسلام مشاهده کردند و از ديگران که به نام اسلام ستم روا ميداشتند قطع رابطه نمودند.
در زمان خلافت علي عليهالسلام در خراسان هيچ حادثه و حرکتي بر ضد آن حضرت پيش نيامد و مردم ايران از آن بزرگوار اطاعت کردند، ما در مصادر و مآخذ
[ صفحه 16]
اسلامي در تمام دوران خلافت آن حضرت در خراسان و يا ساير نواحي ايران مخالفتي با خلافت اميرالمؤمنين عليهالسلام مشاهده نکرديم.
مردم مسلمان ايران از روز نخست به علي و فرزندانش عليهم السلام دل بستند و اسلام حقيقي و ناب را از آن بزرگواران گرفتند. خيال بافي و پندار مستشرقان و مقلدان آنها که گفتهاند پادشاهان آلبويه و يا سلاطين صفويه تشيع را در ايران پديد آوردهاند ارزش و اعتباري ندارد و از واقعيات دور است.
|