اين صحن بزرگ و زيبا که يکي از اماکن باشکوه آستان قدس رضوي مي‏باشد از طرف جنوب به فلکه بزرگ و از طرف شرق به ساختمان موزه و از طرف شمال به صحن نو و رواق دارالعباده و مقبره شيخ بهاء الدين و دارالزهد و تالار تشريفات و از غرب به مسجد گوهرشاد و صحن قدس ارتباط دارد و محل رفت و آمد زائران مي‏باشد. اين صحن در عصر رضاشاه بنا گرديد و در زمان فرزندش محمدرضا شاه تزئينات و کاشي‏کاري‏هاي آن انجام پذيرفت، در اين صحن تحولات زيادي در طول سي سال پيدا شد و بناهائي تخريب گرديد و در مجاورت آن ساختمان‏هائي پديد آمد و به طور کلي پايه‏هاي اين صحن و ساختمان‏هاي متصل آن در زمان پهلوي‏ها شروع و پايان يافت. قسمت جنوبي آن که نرده آهني داشت بعد از انقلاب اسلامي برداشته شد و به جاي آن‏ها ديوارهائي ضخيم از آجر بنا کرديد و روي آن با کاشي‏هاي الوان و زيبا مانند ساير اماکن يکنواخت درآمد و دو درب ورودي هم از طرف فلکه مقابل خيابان امام رضا ساخته شد و چند اطاق هم در اين قسمت براي کارهاي خدماتي آستان قدس ايجاد گرديد. مرحوم موتمن که يکي از رجال سرشناس آستان قدس بودند کتابي درباره آستان قدس رضوي نوشته‏اند ايشان خود ناظر امور اين صحن و وضع آن بوده‏اند در راهنماي [ صفحه 261] آستان قدس مطالبي آورده‏اند و چون اطلاعات آن مرحوم از هر جهت قابل اعتماد بوده ما در اين جا گفته‏ها و نوشته‏هاي ايشان را ذکر مي‏کنيم تا سابقه‏ي تاريخي آن معلوم گردد: در جنوب قسمتي از صحن جديد و جنوب مدرسه علي نقي ميرزا معبر سابق بين صحن جديد و مسجد گوهرشاد قبلا محلي بود تيمچه مانند به نام پائين پا متصل به مقبره مرحوم شيخ بهاء الدين عاملي عليه الرحمة با چندين دربند دکانهاي کوچک و بزرگ و همچنين مدرسه‏اي بود به نام مدرسه پائين پا يا مدرسه سعد الدين که تمام آن‏ها کهنه و حالت نيمه خراب داشت. در زمان نيابت توليت مرحوم اسدي بعد از احداث خيابان فلکه که نزديک محل مذکور است فکر ايجاد ساختماني براي موزه و کتابخانه آستانه پديد آمد و مطالعاتي در اين زمينه شروع شد و در زمان نيابت توليت پاکروان تمام بناهاي کهنه و چند منزل و بناي کهنه ديگر که در آن حوالي وجود داشت از طرف آستانه خريداري گرديد و کلا خراب شد. نقشه ساختمان‏هاي جديد از طرف مدير کل فني باستان شناسي ترسيم و مقدمات امر شروع گرديد و در چهاردهم آذرماه سال 1316 هجري شمسي نخستين سنگ بنا با تشريفات خاص در محل به عمل آمد و در زمان توليت علي منصور ساختمان پايان يافت و طي تشريفاتي در 22 ماه آذر سال 1324 رسما افتتاح گرديد. از آن زمان بناهاي جديد که عبارت از عمارت موزه که قسمتي از آن به کتابخانه آستانه اختصاص داده شده و تالار تشريفات و مقبره مرحوم شيخ بهاء الدين مورد استفاده قرار گرفته و دائر مي‏باشد. مساحت کل اين محوطه 9398 متر مربع که از آن حدود هزار متر مربع زير بناي موزه و کتابخانه مقبره شيخ بهاء الدين و ششصد متر مربع زير بناي تالار تشريفات و 7798 متر مربع مساحت صحن موزه مي‏باشد که عمارات مذکور مشترکا از اين صحن استفاده مي‏نمايند. ضلع غربي صحن موزه ديوارها و پايه‏هاي مسجد گوهرشاد است جلوي آن را از [ صفحه 262] طرف آستانه ديواري آجري قطور متصل به ديوار مسجد گذارده و روي آن را با طرزي بسيار زيبا و جالب با کاشي‏هاي معرق زينت داده‏اند، بر اين ضلع سر در مرتفعي است پشت ايوان شرقي مسجد گوهرشاد ممري به مسجد قرار داده شده است. بر سر در مزبور که تمام با کاشي‏هاي معرق و نقوش و خطوط زيبا زينت يافته و کتيبه‏هائي در ترنجهاي متعددي نوشته شده است، کاشي‏کاري و زينت ديوار ضلع غربي به تدريج در سالهاي 1338 - 1328 شمسي به کلي خاتمه يافته است: ديوار شرقي موزه به جاي ديوار موقتي که برچيده شد، ديواري بسيار عالي بنا گرديده است. اين ديوار از حيث وضع ساختماني عينا مطابق ديوار غربي موزه که قبلا بنا شده بود مي‏باشد. طول اين ديوار از دم در ورودي تا نبش 70 / 67 متر و ارتفاع آن 10 / 12 متر و ازاره به ارتفاع يک متر با سنگ خلج چيده شده است. از بالاي ازاره تا انتهاي ديوار تمام با کاشي‏هاي معرق الوان نقش بندي شده و زينت يافته است، تالار جديد در سمت شمال ضلع شرقي صحن موزه بناي بزرگ مجللي است که براي مجالس پذيرائي آستان قدس ايجاد گرديده که اکنون به نام تالار موزه خوانده مي‏شود، پايان نگارنده گويد: صحن موزه قبل از انقلاب اسلامي در واقع و حقيقت يک صحن تشريفاتي به حساب مي‏آمد، درهاي آن روي زائران و مردم بسته بود و در مواقع خاصي در آن جا مجالسي تشکيل مي‏شد که گروه‏هاي خاص در آن شرکت مي‏کردند، و مراسمي صرفا تشريفاتي برگزار مي‏شد و مجلس با پذيرائي از مدعوين و مدح و ثناي اولياي آستان قدس خاتمه پيدا مي‏کرد. در وسط صحن يک حوض مربع مستطيل بود و در انتهاي قسمت شمالي هم يک حوض کوچک قرار داشت اطراف حوض را چمن کاري کرده و با انواع گل‏ها آراسته بودند، جلو صحن را هم نرده آهني کشيده و مردم از دور صحن را تماشا مي‏کردند و فقط سران مملکت و يا مهمانان عالي رتبه آنها مي‏توانستند از اين صحن استفاده کنند و از آن جا به حرم مشرف شوند. [ صفحه 263] ولي بعد از انقلاب نرده‏هاي جلوي فلکه برداشته شد و به جاي آن ديواري ضخيم از آجر بنا گرديد، و روي آن با کاشي‏هاي الوان پوشيده شد. اينک درهاي متعددي در آن جا کار گذاشته شده و صحن موزه به صحن جديد الاحداث قدس ارتباط پيدا کرده و راه‏روهاي زيبا و مجللي در مدخل صحن ساخته شده است. صحن موزه اکنون از صورت سابق درآمده و در اختيار زائران قرار گرفته است، در آن جا مجالس سخنراني و دعا و مناجات و مراسم جشن و سرور در ايام مواليد و اعياد و ذکر مصيبت در ايام عزا برگزار مي‏گردد و حوض بزرگ وسط بر چيده شده و در عوض حوض‏هاي کوچکي براي استفاده زوار ساخته شده است و صحن جلوه‏اي روحاني پيدا کرده است.