يکي از مؤسسات وابسته به آستانه‏ي مقدسه رضويه که در خدمت زائران فعاليت دارد، مهمانسرا مي‏باشد، پذيرائي از زائران در آستان قدس سابقه‏ي طولاني دارد و به درستي معلوم نيست که اين سنت از چه زماني در آن جا آغاز شده است ولي آنچه مسلم است در زمان صفويه تشکيلاتي به نام دارالضيافه و يا مضييف‏خانه و مطبخ‏خانه رسما فعاليت داشته است. به طور کلي در مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه از زمان‏هاي قديم اطعام زائران معمول بوده است چه از طرف متصديان و کارگذاران بقعه و يا از طرف مردم به مناسبت‏هائي در آن جا از زائران پذيرائي مي‏شده است، گروهي نذر مي‏کردند اگر خداوند فلان حاجت مرا روا کند من چند گوسفند در آن جا ذبح مي‏کنم و به زوار مي‏دهم، بعضي هم با تشکيل مجالس ذکر مصيبت و يا جشن و سرور مردم را اطعام مي‏کردند. هنوز هم اين سنت در ميان مردم جريان دارد، مردم گوسفند نذر مي‏کنند و به آستان قدس تقديم مي‏نمايند، در زمان‏هاي سابق خودشان گوسفند را مي‏کشتند و در ميان زائران تقسيم مي‏کردند ولي در زمان ما چون امکان پذيرائي براي همگان فراهم نيست، نذرکنندگان گوسفندان نذري را به مهمانسراي آستان قدس مي‏دهند و آنها گوسفند را ذبح مي‏کنند و به زائران به صورت نهار يا شام مي‏دهند. نوروز علي بسطامي مي‏گويد: در مطبخ سر کار فيض آثار جمعي از کارکنان و طباخان مشغول ساختن اطعمه و اشربه مي‏باشند که آن چه از فقرا و مساکين از صادر و واردين ارض فيض قرين که به شرف عتبه بوسي آن حضرت مشرف مي‏شوند به انواع مطعومات و مشروبات به ميزباني برخي از عدول و ثقات متلذذ و بهرور شوند. در حالات جعفر خان مشيرالدوله که نيابت توليت داشت نوشته است: مقرر فرمودند که در مطبخ سر کار فيض آثار، زائرين را در مهمان‏خانه مبارکه به قاعده در وقت هر مغرب از خان نعمت آن حضرت کاميات سازند و هر يک از علماء و سادات و صاحبان [ صفحه 329] شرف و مجد را که به زيارت آن سرور مشرف مي‏شوند به ضيافت خاصه‏ي دربانان خان طعام را از مطبخ سر کار به منازل ايشان ببرند. در کتاب منتخب التواريخ گويد: مهمانخانه‏ي حضرتي در بست بالا خيابان است که همه روزه مقدار قابلي برنج طبخ مي‏شود و براي زوار حضرت رضا عليه‏السلام آماده مي‏گردد، خصوصا در زمان توليت آقاي اسدي که ايشان مهمانخانه را تغيير قابل کردند و غذا هم در کمال نظافت با خورشهاي قابلي مي‏رسيد به زوار و به مهمانهاي حضرت رضا عليه‏السلام. در مطلع الشمس آمده: در سال 1020 محمد ولي خان ازبک عازم ايران شد و از راه مرو به مشهد آمد، حاکم مشهد با قشون پياده و سواره در بيرون مشهد از خان استقبال کردند، او بعد از ورود به حرم مطهر مشرف شد، او را به به دارالسياده بردند و از کارخانه‏ي حضرت ا را طعام دادند، او بعد از چند روز از مشهد به طرف اصفهان حرکت کرد و به حضور شاه عباس رسيد. در جاي ديگر مي‏نويسد: در سنه‏ي هزار و صد و هفت سلطان اکبر ولد اورنگ زيب پادشاه هندوستان که در اصفهان به سر مي‏برد قصد مراجعت به هند کرد و او از طريق مشهد مقدس عازم هند شد و روز عرفه وارد طرق گرديد و شب به طور ناشناس وارد حرم مطهر گرديد و امام رضا عليه‏السلام را زيارت کرد و بعد در گنبد الله وردي‏خان که دارالضيافه حضرت امام همام است شيلاني براي او کشيدند. شاه عباس صفوي هم در وقف‏نامه‏ي نهر خيابان چشمه کلاس مورخه‏ي جمادي‏الاول سال 1024 شرط کرده بود منافع آن را صرف کارخانه‏ي زوار آشپرخانه نمايند، در طومار علي شاه که در سال 1190 براي آستانه نوشته شده مقرراتي براي مهمانخانه وضع کرده و اجناسي که بايد براي طبخ غذا فراهم گردد ذکر شده است. در کتاب آثار الرضويه آمده: اجناسي که براي غذاي روزانه ذکر شده بدين قرار است، برنج سي من، روغن شش من، نمک سه من، پياز سه من، نخود چهار من، فلفل سه سير، ادويه سه سير، زعفران سه مثقال. [ صفحه 330] در سفرنامه‏ي ناصرالدين شاه آمده است: در مسافرت سال 1283 شاه بعد از تشرف به حرم مطهر حضرت رضا عليه‏السلام براي صرف نهار که کارخانه‏ي مخصوص حضرت فيض آثار آماده و مهيا ساخته بودند به گنبد الله وردي‏خان تشريف بردند. اعتضاد الدوله و معير الممالک و حاج ميرزا علي مشکاة الملک و هم ديگران از چاکران را مقرر داشتند که رفته محض تبرک از خانهاي نعمت حضرت امامت که زياده از اندازه بودند قسمت گيرند و معدودي از چاکران ادني و اعلي باقي نماند که در آن روز در آن آستان مبارک تغذيه ننمود، حتي از براي بازماندگان و اقرباي خويش نگرفت. به طوري که از اسناد آستان قدس معلوم مي‏گردد سابقا غذاهاي زوار در محلي طبخ مي‏شده و غذاي خدام و کارگذاران آستان مقدس در جائي ديگر ولي از سال 1308 به بعد آشپزخانه اختصاصي خدمه تعطيل گرديد و در يک مطبخ براي زائران و مهمانان و خادمان غذا طبخ شد و اين سنت همچنان در آستانه مقدسه جاري است. به طور کلي مهمانسراي آستان قدس در تمام ايام سال باز و شب و روز از زائران و مهمانان پذيرائي مي‏کند، در اين مکان سفره‏ي اطعام گسترده است از وضيع و شريف، پير و جوان، زن و مرد، عرب و عجم و طبقات مختلف طبق برنامه از آن استفاه مي‏کنند و با خوردن غذاهاي حضرتي از خداوند براي خود طلب شفاء مي‏کنند و براي بيماران به خارج از مهمان‏خانه هم مي‏برند تا آنها هم با خوردن غذاي امام شفا پيدا کنند و گروهي نيز باقيمانده‏ي غذاها را براي تبرک به خارج از مهمانخانه مي‏برند. البته تعداد مهمانان نسبت به تغيير فصول سال متفاوت است در زمستانها که تعداد زوار کم است، مهمان هم به همان اندازه کم مي‏باشند و لي در ايام تابستان و يا روزهاي زيارتي که تعداد زائران بيشتر است قطعا تعداد مهمانان هم زياد است، نوع غذا و خوراکيها هم با تغيير فصول سال مختلف مي‏باشد. علاوه بر پذيرائي از زائران که در محل مهمانسرا انجام مي‏گيرد و زوار شام و نهار مي‏کنند بسته‏هائي که محتوي مقداري برنج و نمک مي‏باشد با علامت مهمانسراي آستان قدس که در مهمانسرا تهيه مي‏گردد، به عنوان تبرک به زوار حضرت رضا عليه‏السلام [ صفحه 331] مخصوصا به زوار خارج اهداء مي‏شود تا به اوطان خود ببرند و به عنوان تبرک به دوستان خود بدهند. مرحوم عبدالحميد مولوي در يادداشتهاي خود درباره‏ي کارگذاران و حقوق بگيران مهمانسراي آستانه‏ي مقدسه در سال 1280 مطالبي ذکر کرده‏اند که اينک به نظر خوانندگان مي‏رسد. 1 - عالي جناب ميرزا محمدتقي مشرف که بازرس کارخانه‏ي زواري بوده سالي پنجاه تومان. 2 - آقاي سيد محمد روضه خوان که در مهمانخانه روضه مي‏خوانده سال پانزده تومان. 3 - کربلائي علي اکبر طباخ که براي زوار شام و نهار تهيه مي‏کرده سالي هفت تومان و پنج قرآن. 4 - استاد محمدعلي طباخ شام زوار سالي هشت تومان وپنج قرآن. 7 - سيد قاسم شاگرد آشپز پانزده قرآن. 8 - کربلائي جعفر شربت‏دار که در موقع غذا خوردن قدح شربت و دوغ را در دست داشته و به زائران مي‏داده است پانزده قرآن، درآمد حمام شاه و دکاکين آن وقف شربت‏خانه زوار آستان قدس بوده است. 9 - آقا محمدعلي اياغچي که در زبان فارسي به معني پادو مي‏باشد و در مهمانسرا کار مي‏کرده و گوشت و وسائل آشپزخانه را فراهم مي‏کرده، يک تومان. 10 - کربلائي حسن فراش که شام و نهار را از آشپزخانه سر سفره مي‏برده يک تومان. 11 - کربلاي علي اکبر دربان که مردم را از ورود به مهمانخانه منع مي‏کرده يک تومان. 12 - سقاي شام زوار که براي زوار و خدمه‏ي آشپزخانه آب مي‏آورده سالي شش تومان. [ صفحه 332]