يکي از مراسم باشکوه در بارگاه ملکوتي حضرت رضا عليه‏السلام قرائت و [ صفحه 341] تلاوت قرآن مجيد است که در ساعات معيني برگزار مي‏گردد و معمولا اين مراسم در دارالحفاظ انجام مي‏گيرد، دارالحفاظ يعني محلي که در آن قرآن تلاوت مي‏گردد و حافظان قرآن مبين در آن گرد مي‏آيند و به خواندن کتاب آسماني و کلام الهي مشغول مي‏شوند. آن چه مسلم است تلاوت کلام الله مجيد در حرم امام هشتم عليه‏السلام از همان آغاز معمول بوده است و اين سنت حسنه همچنان برقرار است، و اکنون قديمي‏ترين چيزي که آستان قدس موجود است قرآن مجيد مي‏باشد که تاريخ وقف آنها به قرن چهارم مي‏رسد و آستان قدس رضوي در جهان داراي بزرگترين مجموعه قرآن در قرون و اعصار مختلف مي‏باشد. در رواقهاي مجاور حرم از دير زمان جائي مخصوص براي قرائت و تلاوت قرآن مجيد در نظر گرفته شده و خادمان و کارگذاران حرم مطهر در آن جا جمع مي‏گردند، و با تشريفات خاصي به قرائت قرآن مشغول مي‏شوند، در زمان ما اين مراسم در دارالحفاظ انجام مي‏گيرد و در زمان‏هاي سابق هم به طوري که در مصادر آمده جائي مخصوص براي قرائت و تلاوت قرآن مجيد بوده است. فضل بن روزبهان در مهمان‏نامه‏ي بخارا گويد: زيارت قبر مکرم و مرقد حضرت امام ائمه‏ي هدي سلطان انس و جان علي ابن موسي الرضا ترياق اکبر مجان است و موجب حيات دل و جان است مرادات همه‏ي عالم از آن درگاه با برکات حاصل و في الواقع ربع ميمونش توان گفت که از اشرف منازل است، آن مقام مبارک تمامي اوقات مقرون به تلاوت کلام مجيد است. توان گفت که معبدي است از معبد اسلام هرگز آن مرقد عالي از طاعت نيازمندان خالي نيست و چگونه چنين نباشد و حال آن که تربت امامي است که اوست مظهر علوم نبوي و وارث صفات مصطفوي و امام بر حق و رهنماي مطلق و صاحب زمان امامت خود و وارث نبوت حق استقامت خود. هزار دفتر اگر در مناقبش گويند هنوز ره به کمال علي نشايد برد [ صفحه 342] در جاي ديگري در همين کتاب در وصف قرآن خواندن حفاظ در مرقد مقدس گويد: اشارت عليه سانح شد که حفاظ در بيرون قبه قرائت قرآن نمايند و فرمودند مکروه است در پائين قبر قرآن خواندن، حفاظ در بيرون قرآن خواندند و بلبلان خوش آواز گلستان قرآن و عندليبان نغمه نواز. «ليس منا من لم يتغن بالقرآن» بر ياسمين ياسين نغمه‏سرا شدند و کل کلمات قرآني را منبع روايح فوايح فيوض رباني ساختند. صداي زمزمه‏ي مواعظ فرقاني را در گوش هوش مدرکان معاني انداختند، توشيح اصديه تاليان فرقان به حکم «زينوا اصواتکم بالقرآن» از تداول عشور کتاب مجيد ظهور يافت و ترشيح انديه سامعان کتاب به حکم «ان في ذالک لذکري لاولي الالباب» از رشحات آيات بينات تنزيل حکيم حميد به صدور پيوست. نغمه آرا شدند در بستان‏ عندليبان گلشن قرآن‏ گل اعشار چون گل افشان شد مجلس اهل دل گلستان شد جلوه گر شد عروس قرآني‏ بر دل عاشقان سبحاني‏ چون خطاب آمد از مصاحف دوست‏ دل بترسيد گشت لرزان پوست‏ وقعوا للسجود از او اثري‏ تقشعر الجلود از آن خبري‏ هر که را اين عروس هم خوابست‏ کار او بر مراد احباب است‏ از اين جا معلوم مي‏گردد که در آن زمان در داخل روضه منوره رضويه قرآن تلاوت مي‏شده است و از اين رو خان از بک دستور مي‏دهد در خارج از حرم قرآن تلاوت گردد، احتمالا علماي حنفي ماوراءالنهر که در اردوي خان هنگام حمله به نواحي مشهد مقدس حضور داشته‏اند، روي اعتقادات و پندارهاي خود از سلطان از بک خواسته‏اند او به اين کار امر کند.