در آستان قدس در ايام و فيات ائمه اطهار عليهمالسلام و ماه محرم و صفر و رمضان و ايام فاطميه مجلس ذکر مصيبت منعقد ميگردد، روضهخوانان و مرثيهسرايان در آن به ذکر مصائب ميپردازند و نوحهخوانان هم نوحهسرائي ميکنند، اين مجالس هم مانند ساير مجالس در رواق دارالزهد و صحن موزه انجام ميگيرد، اين گونه محافل به طور عموم صورت ميگيرد و دعوتي در کار نيست.
[ صفحه 350]
در اين مجالس گاهي اهل منبر و سخنرانان هم شرکت ميکنند و سخنراني مينمايند و زائران را از فضائل و مناقب اهلبيت عليهمالسلام و مصائبي که بر آنان وارد شده آگاه ميگردانند و مردم هم بدون تکلف و تشريفات شرکت ميکنند و روي زمينها مينشينند و کسب فيض مينمايند، وضيع و شريف در کنار هم قرار ميگيرند و نوحهسرائي ميکنند.
در ميان همه و فيات و مجالس ذکر مصيبت سه شب در ايام سال امتياز مخصوص دارند که در آنها مراسم ويژه برگذار ميگردد، آن شبها عبارتند از شب عاشورا، شب بيست و يکم ماه رمضان و شب شهادت حضرت رضا عليهالسلام در آخر ماه صفر که باشکوه و مراسم خاصي برگذار ميگردد و طي تشريفاتي در حضور رؤسا و مسئولان آستان قدس و دولت انجام ميگيرد.
در اين شبها که به شبهاي خطبه معروف هستند از طرف آستان قدس گروهي از رؤساي ادارات و مسئولان لشگري و کشوري و علماء و رجال دعوت ميشوند تا در اين مراسم شرکت کنند و در مراسم خطبه حضور داشته باشند، مهمانان در يک ساعت معيني بعد از مغرب در يکي از رواقها اجتماع ميکنند و آمادهي برگذاري مراسم ميگردند.
در ساعت معيني درهاي صحن کهنه بسته ميشود، زيرا مراسم در اين صحن برگزار ميگردد بعد از بسته شدن در تمام مدعوين هر کدام شمع به دست به طرف صحن کهنه حرکت ميکنند و راهي در اطراف صحن براي مهمانان گشوده ميشود و مردم هم در وسط صحن اجتماع کرده و نظارهگر اين مراسم باشکوه ميباشند و منتظرند تا مراسم شروع گردد.
مهمانان در حالي که متولي و مسئولان و رؤساي آستان قدس آنها را همراهي ميکنند در صحن حرکت ميکنند و شمعها را همچنان در دست خود نگه ميدارند، مرثيهخوانان هم در پشت بلندگوها به نوحهسرائي مشغول ميباشند، بعد از مدتي گردش در اطراف صحن در نقطهاي توقف ميکنند و در اين هنگام خطيب آستان قدس خطبهاي به زبان عربي به اين شرح قرائت ميکند:
[ صفحه 351]
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الذي خلق الدنيا و جعلها دار زوال و فناء واخذ ميقاق احبائه علي الصبر بالبأساء و الضراء الصلوة و السلام علي اول العدد و صاحب الابد، العبد المؤيد و الرسول المسدد المصطفي الامجد، المحمود الاحمد، حبيب اله العالمين ابيالقاسم محمد صلي الله عليه و آله و علي ابنعمه و وصيه و خليفته شهاب الله الثاقب، اسد الله الغالب، مولينا اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب صلوات الله و سلامه عليه و علي اولاده الطيبين الطاهرين و اوصيائه المرضيين.
سيما صاحب هذه البقعة المنورة و العتبة العلية، السيد المعصوم و الامام المظلوم الشهيد المسموم و الغريب المغموم، عالم علم المکتوم، بدر النجوم، شمس الشموس، ثامنالائمة و هادي الامة و کاشف الغمة، اقبال الدنيا و صعودها، العالم النبيه، ذوالقدر الوجيه، النازح عن تربة جده و ابيه غوث اللهفان و من صارت به ارض خراسان خراسان.
و قبر به طوس يا لها من مصيبة
الحث علي الاحشاء بالزفرات
الامام الرئوف الذي هيچ احزان يوم الطفوف، السلام علي من امر اولاده و عياله بالنياحة عليه قبل وصول القتل اليه، السلام علي علم الاعلام و من کسر قلوب شيعته لغربته الي يوم القيام، الصابر الوفي الرضي، غوث الوري و شفيع يوم الجزاء، سلطان الدين و الدنيا، السلطان ابوالحسن علي بن موسي الرضا عليه آلاف التحية و الثناء.
عجل اللهم في فرج نورک الاظهر و ضيائک الانور، الامام الثاني عشر و الحجة المنتظر الدي بقائه بقيت الدنيا و بيمنه رزق الوري و به وجوده ثبتت الارض و السماء و به يملأ الله الارض قسطا وعدلا، مولانا و امامنا الحجة بن الحسن صاحب العصر و الزمان و علي آبائه امناء الملک المنان.
بعد از اين دعا و ثنا و مدح و ستايش از سلطان و حاکم وقت انجام ميگرفت و سپس از نائب التوليه وقت تجليل به عمل ميآمد و بدين وسيله مراسم شب خطبه پايان ميگرفت و مجلس عزا و ذکر مصيبت تمام ميشد.
[ صفحه 352]
|