در آستان قدس در ايام و فيات ائمه اطهار عليهم‏السلام و ماه محرم و صفر و رمضان و ايام فاطميه مجلس ذکر مصيبت منعقد مي‏گردد، روضه‏خوانان و مرثيه‏سرايان در آن به ذکر مصائب مي‏پردازند و نوحه‏خوانان هم نوحه‏سرائي مي‏کنند، اين مجالس هم مانند ساير مجالس در رواق دارالزهد و صحن موزه انجام مي‏گيرد، اين گونه محافل به طور عموم صورت مي‏گيرد و دعوتي در کار نيست. [ صفحه 350] در اين مجالس گاهي اهل منبر و سخنرانان هم شرکت مي‏کنند و سخنراني مي‏نمايند و زائران را از فضائل و مناقب اهل‏بيت عليهم‏السلام و مصائبي که بر آنان وارد شده آگاه مي‏گردانند و مردم هم بدون تکلف و تشريفات شرکت مي‏کنند و روي زمين‏ها مي‏نشينند و کسب فيض مي‏نمايند، وضيع و شريف در کنار هم قرار مي‏گيرند و نوحه‏سرائي مي‏کنند. در ميان همه و فيات و مجالس ذکر مصيبت سه شب در ايام سال امتياز مخصوص دارند که در آن‏ها مراسم ويژه برگذار مي‏گردد، آن شب‏ها عبارتند از شب عاشورا، شب بيست و يکم ماه رمضان و شب شهادت حضرت رضا عليه‏السلام در آخر ماه صفر که باشکوه و مراسم خاصي برگذار مي‏گردد و طي تشريفاتي در حضور رؤسا و مسئولان آستان قدس و دولت انجام مي‏گيرد. در اين شب‏ها که به شب‏هاي خطبه معروف هستند از طرف آستان قدس گروهي از رؤساي ادارات و مسئولان لشگري و کشوري و علماء و رجال دعوت مي‏شوند تا در اين مراسم شرکت کنند و در مراسم خطبه حضور داشته باشند، مهمانان در يک ساعت معيني بعد از مغرب در يکي از رواق‏ها اجتماع مي‏کنند و آماده‏ي برگذاري مراسم مي‏گردند. در ساعت معيني درهاي صحن کهنه بسته مي‏شود، زيرا مراسم در اين صحن برگزار مي‏گردد بعد از بسته شدن در تمام مدعوين هر کدام شمع به دست به طرف صحن کهنه حرکت مي‏کنند و راهي در اطراف صحن براي مهمانان گشوده مي‏شود و مردم هم در وسط صحن اجتماع کرده و نظاره‏گر اين مراسم باشکوه مي‏باشند و منتظرند تا مراسم شروع گردد. مهمانان در حالي که متولي و مسئولان و رؤساي آستان قدس آن‏ها را همراهي مي‏کنند در صحن حرکت مي‏کنند و شمع‏ها را همچنان در دست خود نگه مي‏دارند، مرثيه‏خوانان هم در پشت بلندگوها به نوحه‏سرائي مشغول مي‏باشند، بعد از مدتي گردش در اطراف صحن در نقطه‏اي توقف مي‏کنند و در اين هنگام خطيب آستان قدس خطبه‏اي به زبان عربي به اين شرح قرائت مي‏کند: [ صفحه 351] بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله الذي خلق الدنيا و جعلها دار زوال و فناء واخذ ميقاق احبائه علي الصبر بالبأساء و الضراء الصلوة و السلام علي اول العدد و صاحب الابد، العبد المؤيد و الرسول المسدد المصطفي الامجد، المحمود الاحمد، حبيب اله العالمين ابي‏القاسم محمد صلي الله عليه و آله و علي ابن‏عمه و وصيه و خليفته شهاب الله الثاقب، اسد الله الغالب، مولينا اميرالمؤمنين علي بن ابي‏طالب صلوات الله و سلامه عليه و علي اولاده الطيبين الطاهرين و اوصيائه المرضيين. سيما صاحب هذه البقعة المنورة و العتبة العلية، السيد المعصوم و الامام المظلوم الشهيد المسموم و الغريب المغموم، عالم علم المکتوم، بدر النجوم، شمس الشموس، ثامن‏الائمة و هادي الامة و کاشف الغمة، اقبال الدنيا و صعودها، العالم النبيه، ذوالقدر الوجيه، النازح عن تربة جده و ابيه غوث اللهفان و من صارت به ارض خراسان خراسان. و قبر به طوس يا لها من مصيبة الحث علي الاحشاء بالزفرات‏ الامام الرئوف الذي هيچ احزان يوم الطفوف، السلام علي من امر اولاده و عياله بالنياحة عليه قبل وصول القتل اليه، السلام علي علم الاعلام و من کسر قلوب شيعته لغربته الي يوم القيام، الصابر الوفي الرضي، غوث الوري و شفيع يوم الجزاء، سلطان الدين و الدنيا، السلطان ابوالحسن علي بن موسي الرضا عليه آلاف التحية و الثناء. عجل اللهم في فرج نورک الاظهر و ضيائک الانور، الامام الثاني عشر و الحجة المنتظر الدي بقائه بقيت الدنيا و بيمنه رزق الوري و به وجوده ثبتت الارض و السماء و به يملأ الله الارض قسطا وعدلا، مولانا و امامنا الحجة بن الحسن صاحب العصر و الزمان و علي آبائه امناء الملک المنان. بعد از اين دعا و ثنا و مدح و ستايش از سلطان و حاکم وقت انجام مي‏گرفت و سپس از نائب التوليه وقت تجليل به عمل مي‏آمد و بدين وسيله مراسم شب خطبه پايان مي‏گرفت و مجلس عزا و ذکر مصيبت تمام مي‏شد. [ صفحه 352]