اين قبرستان امروز وجود ندارد، ولي در سابق يکي از مقابر معروف در جوار آستانه مقدسه بوده است، تمحل آن در قسمت شمالي بقاع متبرکه که اکنون در مجموعه‏ي فلکه بزرگ قرار دارد و دور آن را نرده‏ي آهني کشيده‏اند، مقبره‏ي مرحوم امين الاسلام فضل بن حسن طبرسي که اکنون در کنار خيابان نوقان قرار دارد و در اين قبرستان بوده است و تنها يادگاري از قبرستان مزبور مي‏باشد. در قديم اين قبرستان را غسلگاه مي‏ناميده‏اند و معتقد بوده‏اند امام رضا عليه‏السلام را در اين مکان غسل داده‏اند، و بعد از اين در محاورات به قتلگاه تبديل شده است، مؤلف منتخب التواريخ مي‏نويسد: از هنگامي که ازبکها در اين محل گروهي را به قتل رسانيده‏اند به اين نام مشهور گرديده است، و از آن زمان به خاطر کشتار مردم مشهد به قتلگاه مشهور شده. اما آن که در قديم آن جا را غسلگاه مي‏دانسته‏اند و به اين نام مشهور بوده شايد دور از حقيقت نباشد، زيرا وسعت باغ حميد بن قحطبه که امام را در آن جا به شهادت [ صفحه 361] رسانيده‏اند در حدود يک ميل در يک ميل نوشته‏اند و احتمال مي‏رود که امام را در گوشه‏اي از آن باغ غسل داده باشند و بعد مردم آن جا را به همين نام از يکديگر نقل کرده‏اند. قاضي احمد قمي در گلستان هنر گويد: حضرت امام هشتم و قبله‏ي هفتم مفترض الطاعه واجب العصمه. شهيد خاک خراسان امام طيب و طاهر علي موسي جعفر محمد باقر در سناباد طوس که الحال مشهد مقدس معلي مزکي است در موضعي که اکنون به مدرسه‏ي قدمگاه اشتهار دارد کتابت مصحف نموده‏اند و از وجه هديه‏ي آن اراضي مشهور به غسلگاه که در حوالي روضه‏ي مقدسه‏ي منوره واقع است خريداري کرده وقف فرموده‏اند که مسلمانان را در آن دفن نمايند و آن اراضي در جنب موضع مبارکي است که آن حضرت را در آن جا غسل فرمودند. اکنون مسجدي است که مردم در آن جا زيارت و عبادت مي‏کنند، در شهور سنه‏ي ست و ستين و تسع ماة شاه جنت مکان عليين آشيان ابوالبقاء شاه طهماسب حسيني انار الله برهانه و روح روحه مبلغ يک صد تومان تبريزي به مشهد مقدس معلي نزد والد راقم ميرمنشي که در آن اوان وزير شاه‏زاده فردوس آشيان ابوالفتح ابراهيم ميرزا روح الله روحه العزيز بود فرستادند. آن اراضي را ديوار کشيده درگاه و دري بسازند که مردم از آن جا عبور ننمايند و الاغان به درون آن قبرستان نبرند، بسياري از درويشان و علماء و فضلاء در آن مقبره مدفونند و شيخ طبرسي عليه الرحمه و الرضوان از آن جمله است. مؤلف گويد: مقصود ابوعلي فضل بن حسن طبرسي معروف به امين الاسلام است که از بزرگان علماء و مفسران شيعه بودند و کتاب معروف مجمع البيان در تفسير قرآن و اعلام الوري از آثار او مي‏باشند و قبر مبارکش اکنون در حاشيه‏ي خياباني که به نام او مشهور شده قرار دارد و يادگاري از اين قبرستان تاريخي و معروف مي‏باشد. قبرستان قتلگاه به علت مجاور بودن با اماکن متبرکه اهميت داشته است، [ صفحه 362] به طوري که شخصيتهاي بزرگ و مشهور همانند طبرسي را در آن جا به خاک سپرده‏اند، در کتب رجال و تواريخ مربوط به مشهد مقدس و ناحيه طوس از افراد زيادي نام برده شده است که در اين مقبره دفن شده‏اند، و ما انشاء الله در تاريخ مشهد به آن اشاره خواهيم کرد. در تحولاتي که زمان رضاشاه در مشهد مقدس انجام گرفت و فلکه‏ي سابق طرح‏ريزي شد قبرستان قتلگاه هم تعطيل گرديد و از دفن اموات در آن جلوگيري شد، به طوري که مطلعين اظهار مي‏دارند مقداري از قبرستان داخل فلکه‏ي سابق گرديد و قسمت باقي مانده‏ي آن محصور و ديواري بلند پيرامون آن کشيده شد و به صورت باغي درآمد. در سالهاي 1308 تا 1312 زمان توليت محمد ولي‏خان اسدي به باغ رضوان معروف گرديد و اين نام را متصديان آن روز آستانه بر اين مکان نهادند و هيچ گونه سابقه‏ي تاريخي ندارد و نگارنده در اطراف اماکن متبرکه به اين نام برخورد نکرده است، محيط قبرستان از طرف مأموران مسطح گرديد و درختاني در آن جا غرس شد و به صورت يک باغ بزرگ درآمد. بعد از آن باغ را در اختيار وزارت فرهنگ آن زمان قرار دادند و فرهنگ خراسان در آن مکان دبستاني به نام دبستان غزالي بنياد نهاد و کودکان در آن جا درس مي‏خواندند، و نگارنده خود مکرر به آن جا رفته بودم و از نزديک آن باغ و دبستان را مشاهده نمودم مخصوصا روزهاي تعطيل که براي گردش به آن جا مي‏رفتم. در حدود سالهاي 1340 مرحوم حاج ميرزا حسين فقيه سبزواري رحمة الله عليه که از علماي بزرگ و محترم مشهد مقدس بودند تصميم گرفتند اين قبرستان را بار ديگر احيا کنند و براي دفن اموات اختصاص دهند، لذا در اين مورد با مقامات آستان قدس مذاکره کردند و رضايت اولياء آستانه‏ي مقدسه را جلب نمودند و با قرار دادي که با آستان قدس بستند کار را شروع کردند. طرحي بزرگ به صورت يک صحن تهيه شد و به نام صحن رضوان پايه‏ريزي گرديد نقشه‏ي آن مانند صحن نو و صحن کهنه ترسيم گرديد، در طبقه‏ي اول حجرات متعددي براي [ صفحه 363] دفن اموات در نظر گرفته شد و طبقه‏ي دوم نيز براي طلاب علوم دينيه اختصاص يافت، و در چهار طرف يک ايوان بلند در وسط مانند ايوان‏هاي صحن کهنه ساخته شد و بناي اصلي آن پايان يافت. حجره‏هاي طبقه‏ي زير را به ثروتمندان و متمکنين واگذار کردند، آن‏ها با خرج خود حجره‏ها را ساختند، در وسط صحن هم قبرهاي چند طبقه ساختند و اموات را در آن جا دفن مي‏کردند، مقبره‏ي باغ رضوان در همه جا مشهور شد و توانگران يکي پس از ديگري آمدند و تمام حجره‏ها را گرفتند و براي خود و خانواده‏هايشان مقبره‏ي اختصاصي تهيه نمودند و نام خود را هم بالاي حجره‏ها نوشتند. يکي از توانگران مقيم مشهد را مي‏شناختم که براي خود در باغ رضوان حجره‏اي گرفته بود و آن را با آئينه‏هاي رنگارنگ تزئين کرده و با نقش و نگار آراسته بود، فرشهاي زيبا در آن پهن نموده و چراغهاي مخصوصي نصب کرده بود، يک شخصي را هم معين کرده بود که در آن جا صبح و عصر قرآن تلاوت کند، و خودش هم گاهي مي‏رفت و در کنار قبر آينده‏اش مي‏نشست. بعد از چندي درگذشت و او را در همين حجره دفن کردند، اين مرد با مکنت و قدرتي که داشت هيچ کار خيري در زندگي خود انجام نداد و اکنون يک اثر نيک از وي نيست، او مبالغي صرف ساختن مقبره‏ي خود کرد و آن را با نقش و نگار بياراست ولي در سال 1354 عبدالعظيم وليان نيابت توليت وقت در هنگام احداث فلکه‏ي بزرگ باغ رضوان را هم خراب کرد و مقبره‏ي مجلل او هم تخريب شد.