يکي از تشکيلات فرهنگي آستان قدس بنياد فرهنگي رضوي مي‏باشد بنياد مذکور با گرفتن امتياز تاسيس دانشگاه امام رضا عليه‏السلام از وزارت فرهنگ و آموزش عالي و گرفتن امتياز براي تاسيس دبستان و دبيرستان از وزارت آموزش و پرورش دست به فعاليت‏هاي بزرگي زده و در نظر دارد با همکاري گروهي از فضلا و فرهنگيان گامهاي مثبتي در اين باره بردارد. بنياد فرهنگي رضوي در سال 1365 تاسيس گرديده و تحت نظارت هيئت مديره‏اي مرکب از نه نفر اداره مي‏شود، مجوز تأسيس دانشگاه امام رضا عليه‏السلام در اواخر سال 1366 گرفته شده و از طرف شوراي انقلاب فرهنگي پروانه‏اي صادر گرديده است رشته‏هائي که در اين دانشگاه تدريس خواهد شد: علوم پزشکي، کشاورزي، مهندسي برق، مکانيک، صنايع علوم پايه، کامپيوتر، علوم انساني، رشته‏هاي مديريت و عربي. زمين دانشگاه امام رضا عليه‏السلام در پشت هتل توريست طوس قرار دارد و ساختمان محل دانشگاه امام رضا در آن زمين قرار خواهد داشت، کار واگذاري زمين به بنياد فرهنگي رضا انجام شده و قرار شده مشاورين انتخاب و کار ساختمان شروع گردد، قرار است نخست دانشکده پزشکي کار خود را در اين محل آغاز کند و بعدا ساير رشته‏ها دائر گردد. يکي از اهداف دانشگاه امام رضا تاسيس واحدهاي پيش دانشگاهي مي‏باشد مقرر گرديده کودکستان، دبستان، دوره راهنمائي و دبيرستان‏هائي تأسيس شود و شاگردان اين مدارس که امتياز مورد نظر را به دست مي‏آورند وارد اين دانشگاه گردند در حال حاضر دبيرستان دخترانه‏اي در قلعه ساختمان براي اين منظور شروع گرديده و تدريجا در جاهاي ديگري هم تاسيس خواهند شد. بنياد فرهنگي رضا در نظر دارد دبيرستاني به نام دبيرستان معارف اسلامي ايجاد [ صفحه 461] نمايد و در اين دبيرستان دانش آموزان سال سوم راهنمائي پذيرفته مي‏شوند و پس از اخذ ديپلم مي‏توانند در دانشگاه علوم اسلامي رضوي ادامه تحصيل دهند و دبيرستاني هم به نام دبيرستان هنرهاي سنتي و اسلامي تأسيس خواهد شد و هنرهاي موجود در آستان قدس در آن جا تدريس خواهد گرديد. بنياد فرهنگي امام رضا عليه‏السلام اساس نامه‏اي در چهار فصل و 31 ماده اصلي و تعدادي مواد فرعي دارد، در اين اساس نامه اهداف اين مؤسسه مبارکه به خوبي روشن شده است و ما اکنون قسمتي از مقدمه و فصل اول آن را براي خوانندگان اين کتاب نقل مي‏کنيم. آستان قدس رضوي اميدوار است اين بنياد بتواند در پرتو عنايات امام همام حضرت ثامن‏الائمه علي بن موسي الرضا عليه آلاف التحية و الثناء، زمينه‏ها و امکاناتي گسترده براي انبوه عظيمي از دانش پژوهان کشور در سطوح گوناگون آموزشي فراهم آورد. به ويژه با ايجاد و گسترش موسسه‏هاي آموزش عالي با کيفيت مطلوب بخش بزرگي از خيل فروان دانشجويان مشتاق و جوياي علوم و فنون را جذب کند و به تدريج جوانان مسلمان کشورمان را از عزيمت به کشورهاي خارجي براي ادامه تحصيل بي‏نياز سازد. ماده 1 - نام مؤسسه بنياد فرهنگي رضوي است که در اين اساس نامه به اختصار بنياد ناميده مي‏شود. ماده 2 - هدف، ايجاد و گسترش امکانات آموزشي در سطوح گوناگون به منظور رفع نيازها و تنگناهاي آموزشي و دستيابي به خودکفائي آموزشي جامعه اسلامي از طريق تربيت و آموزش نيروهاي انساني شايسته، متعهد و کاردان. ماده 3 - تاسيس مؤسسه‏ها يا مجتمع‏هاي آموزشي از سطح دبستان تا دانشگاه و ايجاد مراکز آموزش عالي و انستيتوهاي حرفه‏اي و فني تحقيقاتي و تخصصي و گسترش آن‏ها. [ صفحه 462] ماده 4 - فراهم آوردن امکانات و تسهيلات آموزشي و تحصيل علوم و فنون مورد نياز مملکت و گسترش آن‏ها براي قشري وسيع‏تر از فرزندان ميهن اسلامي. ماده 5 - تربيت نيروي انساني متخصص براي تعليم، هدايت و اداره واحدهاي آموزشي زير پوشش بنياد. ماده 6 - فراهم آوردن فرصت تحصيل رايگان براي محصلان ممتاز و مستعد با توجه به امکانات بنياد به منظور تشويق دانش پژوهان و ارتفاع سطح آگاهي علمي و فني آنان. ماده 7 - انتشار کتابهاي درسي و علمي و نشره‏هاي ادواري متناسب با نهادها و اهداف بنياد. ماده 8 - مبادرت به هر اقدامي که براي تحقق هدف بنياد لازم تشخيص داده شود. ماده 9 - مرکز اصلي بنياد مشهد و در صورت لزوم بنياد مي‏تواند در داخل يا خارج از کشور دفاتر نمايندگي تاسيس کند. ماده 10 - تابعيت بنياد ايراني و وابسته به آستان قدس رضوي و نوع آن غيرانتفاعي است و مدت آن نامحدود است. ماده 11 - سرمايه بنياد مبلغ يک صد ميليارد ريال است که به تدريج طي مدت پنج سال از سوي آستان قدس رضوي به حساب جاري مخصوص در يکي از بانک‏هاي معتبر واريز خواهد شد. نگارنده گويد: تاسيس دانشگاه امام رضا عليه‏السلام يکي از کارهاي خوب و ثمربخش آستان قدس رضوي است در صورتي که داراي مديريت صحيح و پرقدرت باشد و بتواند شخصيت‏هاي فاضل و دانشمند و محقق به معناي درست و واقع را جذب کند و از متخصصان دلسوز و درد آشنا و مستقل و با استعداد استفاده نمايند. [ صفحه 463] ايجاد مدارس پيش دانشگاهي هم يکي از اقدامات بسيار مفيد در اين مورد مي‏باشد و اگر در اين کار برنامه‏ريزي‏هاي صحيح انجام گيرد و آستان قدس بتواند در دانشگاه مورد نظر از شاگرداني که در مدارس ويژه خود تربيت کرده انتخاب نمايد در برنامه‏هاي خود موفق خواهد شد و به اهدافش خواهد رسيد و افرادي از هر جهت سالم به جامعه تحويل خواهد داد. زيرا اغلب انحرافات از دبيرستان‏ها شروع مي‏شود و جوانان در آن جا شکل مي‏گيرند. دبيران و معلمان منحرف از نظر سياسي، عقيدتي، اخلاقي، کار خود را از دبيرستان‏ها شروع مي‏کنند و از اذهان پاک و بي‏آلايش جوانان سوء استفاده مي‏نمايند و آن‏ها را طبق نيات و مقاصد پليدشان تربيت مي‏کنند. همه مفاسد و پليدي‏هاي انسان از جواني آغاز مي‏گردد، و خطرناک‏ترين ايام زندگي انسان‏ها بين سنين شانزده تا بيست سالگي مي‏باشد و آدميان در اين سنين آماده پذيرش هر گونه مطلبي هستند و اگر يک جواني، تا سن بيست سالگي از نظر سياسي، عقيدتي يا اخلاقي منحرف نگرديد در سنين بعدي محفوظ خواهد بود. مقامات دانشگاه امام رضا و متصديان امور فرهنگي و مديران دبستان‏ها و دبيرستان‏ها بايد در اين مورد دقت داشته باشند و رفاقت و روابط را دور بياندازند و معلمان و دبيران نمونه را براي تعليم و تربيت شاگردان پيش دانشگاهي خود برگزينند دانش‏آموزان خود را از هر جهت زير نظر بگيرند تا آن گاه که وارد دانشگاه مي‏گردند. در انتخاب استاد براي دانشگاه نيز بايد يک کميته گزينش از افراد متخصص و وارد در مسائل دانشگاهي و متدين و علاقمند به اصول و مباني مذهبي تشکيل گردد و به دور از زدو بند و توصيه بازي کار خود را انجام دهد. آستان قدس رضوي يک موسسه مذهبي و ديني و خصوصي است درآمد آن بايد صرف امور مذهبي و فرهنگ و معارف اسلامي گردد، علوم و فنون مورد احتياج مسلمانان هم از معارف اسلامي شمرده مي‏شود، همان گونه که سابقا در مدارس اسلامي تمام علوم از هندسه، نجوم، طب در کنار فقه، تفسير قرآن، حديث، کلام و فلسفه تدريس [ صفحه 464] مي‏گرديد و کسي هم اعتراض نمي‏کرد. در زمان‏هاي گذشته در يک مدرسه مذهبي همه علوم و معارف تدريس مي‏گرديد طبيبان، حکيمان، مهندسان، ستاره‏شناسان و دانايان علم هيئت در اين مدارس درس مي‏خواندند و کسي هم انحرافي نداشت آن‏ها اول معارف اسلامي را فرا مي‏گرفتند و ادبيات و فقه و احکام را مي‏خواندند و بعد هر کدام رشته مورد علاقه خود را انتخاب مي‏کردند. تا زمان قاجاريه و تاسيس دارالفنون توسط اميرکبير چنين بود و در ايران مدرسه‏اي به نام جديد و قديم وجود نداشت، همه در کنار يکديگر درس مي‏خواندند فقيه، مجتهد، مفسر حکيم، طبيب، اديب، مؤلف، مهندس و منجم همه از آن جا بيرون مي‏شدند و کارهاي مردم را انجام مي‏دادند و مسئله‏اي هم وجود نداشت. اما بعد از دارالفنون کم کم علوم جديد و قديم در جامعه ما مطرح شد و علت اينکه برنامه‏هاي دارالفنون را علوم جديد ناميدند، از اين جهت بود که برنامه‏هاي آن از اروپا آمده بود، و معلمان آن جا هم اروپائي بودند، از آن به بعد شيوه فرهنگ اروپائي هم در ايران پيدا شد، يعني استادان و معلمان اروپائي فرهنگ خود را ضمن تدريس علوم به شاگردان خود انتقال دادند. مدارس قديم اندک اندک اهميت خود را از دست دادند، و برنامه‏هاي آن‏ها مورد تمسخر فارغ التحصيلان مدارس جديد قرار گرفت و از رونق و اعتبار افتادند، و سپس برنامه مدارس سنتي منحصر به فقه، اصول، ادبيات معارف اسلامي و اندکي هم منطق و فلسفه و کلام بود آن هم به سبک قديم که توسط اساتيد تدريس مي‏گرديد. علت اين که علماء و رجال دين در آن ايام با مدارس جديد به سبک اروپائي مخالفت مي‏کردند براي اين بود که برنامه‏هاي آن مدارس را مسيحيان اروپائي تنظيم مي‏کردند و معلمين و اساتيد هم اروپائي بودند و آن‏ها کوکان مسلمان را منحرف مي‏ساختند و غير از تدريس کارهاي سياسي هم انجام مي‏دادند و موجبات ضعف عقيده آنان را فراهم مي‏نمودند. [ صفحه 465] در اين مورد سخن بسيار است و کتاب ما تناسب ندارد که ما بيش از اين در اين باره سخن بگوئيم غرض اين است که جامعه ما امروز نيازمند کارشناس و متخصص مي‏باشد ما به فقيه، مجتهد، محدث، اديب، مفسر قرآن، خطيب و معلم اخلاق و آداب و سنن اسلامي نيازمند هستيم و براي آن‏ها مراکزي ساخته‏ايم که در آن جا علوم و معارف اسلامي تدريس مي‏گردد. همانگونه به کارشناس و متخصص در مسائل مختلف مانند: برق، گاز، نفت، مخابرات، صنايع نظامي و غيرنظامي، بهداشت، درمان، حمل و نقل زميني، هوائي، دريائي، راهسازي و راه‏داري، معدن، زمين‏شناس، کشاورزي و دامداري، آبياري و سدسازي و ساير چيزهائي که جامعه اسلامي ما به آن نيازمند مي‏باشد، احتياج داريم. زندگي مردم مسلمان ايران امروز به اين موسسات خدماتي ارتباط دارد، و همه در منازل خود، از گاز، نفت، تلفن، آب، برق و مواد غذائي استفاده مي‏کنند و يا از راديو، تلفن، تلگراف، تلويزيون، تلکس، فاکس، هواپيما، اتومبيل، راه‏آهن و کشتي سود مي‏جويند پس جامعه اسلامي ما براي اداره اين تشکيلات، نيازمند به کارشناس مي‏باشد، تا به خودکفائي و استقلال علمي، سياسي، و اقتصادي برسد. پس تاسيس دانشگاه براي رسيدن به اين هدفها ضروري است و کاري که آستان قدس در اين مورد انجام مي‏دهد در خور تقدير و ستايش است بهترين راه رسيدن به اين هدف تاسيس مدارس پيش دانشگاهي مي‏باشد در اين مدارس بايد دبيران و معلمان مسلمان و معتقد به تربيت جوانان و دانش آموزان اهميت بدهند و با معارف اسلامي آشنا سازند. خلاصه سخن اين که بايد کوشش کرد مدرسه و دانشگاهي به وجود آورد که در آن علوم و معارف اسلامي با فرهنگ و علوم روز در يک محيط تدريس گردد، و ديگر علوم قديم و جديد نباشد و مسئله روشنفکري و يا کهنه‏گرائي از بين برود و راه رسيدن به اين اهداف به نظر اين جانب از دبستان بايد شروع شود. [ صفحه 466]